Nationale Opruimweek – Dag 1

Deze week is het Nationale Opruimweek. Zo aan het begin van de lente begint het bij veel mensen te kriebelen om hun huis een flinke opruim- en schoonmaak beurt te geven. 

Om je te inspireren geef ik elke dag tips en informatie over hoe je op een duurzame manier je spullen, administratie en agenda kunt organiseren. En iedere dag is er een kleine challenge waarmee je direct aan de slag kunt, zodat je aan het einde van de week al een beetje meer orde en overzicht hebt gecreëerd. Vandaag: de kunst van Nee zeggen.

In de Zero Waste beweging worden er vijf principes met een R gebruikt om onze hoeveelheid afval te beperken. Ook bij opruimen en ordenen zijn deze R’s heel goed bruikbaar. Deze week geef ik je elke dag tips die bij een van de R’s passen. 

Vandaag de eerste R; dit is de R met op de lange termijn de meeste positieve impact. 

Refuse: weiger
Met andere woorden, zorg dat het jouw huis en leven niet binnenkomt.

Aan het ontstaan van veel rommel en chaos ligt ons koop- en verzamelgedrag ten grondslag. Al die spullen die je nu in de weg liggen zijn ooit je huis binnengekomen. Je hebt ze zelf gekocht of gekregen en hebt ze tot op heden niet weggedaan.

Door een stop te zetten op wat er via de voordeur binnen komt, voorkom je dat de chaos nog groter wordt en zorg je dat een eenmaal opgeruimd huis niet weer binnen de kortste keren dichtslibt. 

Tips:
Spullen

Algemeen:

  • Laat je niet verleiden tot impulsaankopen: uitverkoop, verveling en een slecht of goed humeur zijn geen goede redenen om iets te kopen dat je al in veelvoud hebt of nauwelijks zult gebruiken. 
  • Leen in plaats van koop spullen die je maar tijdelijk of af en toe nodig hebt, zoals gereedschap of een dakkoffer.
  • Vraag voor je verjaardag geen spullen maar een ervaring (lunch, massage, workshop).

Boeken 

  • Word lid van de bibliotheek en leen in plaats van koop de boeken die je wil lezen. Daarmee voorkom je niet alleen dat steeds meer boeken zich opstapelen in je huis, maar steun je ook de overige activiteiten en acties van de bibliotheek. 
  • Leen boeken uit een minibieb bij jou in de buurt, of start er zelf een als je dat leuk vindt. Op minibieb.nl en minibibliotheek.nl kun je kijken welke er in jouw buurt zijn. 
  • Je hebt vast nog wel ongelezen boeken in je boekenkast staan. Ga eens na of daar iets tussenstaat waar je nu zin in hebt.

Kleding: daar gaan we uitgebreid mee aan de slag op dag 5. Deze categorie spullen die voor veel mensen moeilijk onder bedwang te krijgen is, verdient een apart blog.

Administratie & papiermanagement: 
  • Zorg dat je je rekeningen zoveel mogelijk via automatische incasso betaalt. Dat scheelt tijd en papier, en mogelijk zelfs geld (soms is betalen via automatische incasso goedkoper, bovendien voorkom je betalingsherinneringen, aanmaningen en incassokosten en de bijbehorende stress).
  • Zeg papieren nieuwsbrieven en magazines die je ontvangt van organisaties waar je lid van bent of waaraan je doneert zoveel mogelijk op. Ga bij jezelf na of je ze überhaupt wel leest of wil lezen. Zo ja, zoek uit of er een online variant is.
  • Plak een Nee/Ja of Nee/Nee-sticker op je brievenbus (verkrijgbaar bij je gemeente). Zo stop je de instroom van veel nutteloze reclamefolders en krantjes. De folders die je wél interesseren:
    • zoek je online op de website van de winkel zelf 
    • laat je periodiek in je mailbox bezorgen of 
    • neem je mee uit de winkel 

Ben je verslingerd aan papieren folders? Op kiesjefolders.nl kun je je eigen pakket samenstellen. In combinatie met een Nee-sticker ontvang je voortaan alleen de door jou gekozen folders in je brievenbus.

Agenda / timemanagement: 
  • Als jouw bordje al vol genoeg ligt, neem dan geen nieuwe projecten of klussen aan, tenzij je er een ander voor kunt laten vervallen.
  • Zeg niet meteen ‘ja’, maar vraag standaard om bedenktijd als je een verzoek krijgt. Als je moeite hebt met ‘nee’ zeggen, helpt dit je om niet te beginnen aan klussen waar je eigenlijk helemaal geen zin in of tijd voor hebt. Je schept ruimte om op een vriendelijke manier duidelijk te maken dat je andere prioriteiten hebt.
  • Markeer in je agenda al je vaste werktijden en taken (boodschappen, kinderen wegbrengen en halen, sport) in tijdblokken. Zo maak je visueel hoeveel ruimte er nog is om extra bezigheden te plannen, waardoor je de kans vergroot dat je niet te veel hooi op je vork neemt.
Doe je mee aan de Refuse-challenge?

Koop deze week geen nieuwe spullen. Vraag je bij elke impuls om iets te kopen af of je het echt nodig hebt. Heb je misschien iets dat (voorlopig) ook volstaat? Of misschien kun je het artikel lenen van een kennis of vriendin, of via Nextdoor of Peerby. 

Natuurlijk helpt deze opdracht je niet met het opruimen van de rommel of chaos waarmee je nu kampt. Maar als je hier een gewoonte van maakt, pak je (een belangrijk deel van) het probleem bij de bron aan. En ook bij organiseren geldt: voorkomen is beter dan genezen.

Succes en veel plezier!

Tot slot een gedichtje ter inspiratie:

Het virtuele kopen

Laatst liep ik door een warenhuis en zag daar ijscoupes staan
Zo mooi, die wilde ik voor thuis. Ik raakte ze eerbiedig aan
O, het was paradijselijk! Nooit zulk diepblauw gezien!
Alleen de prijs, afgrijselijk! Normaal bedrag maal tien
Ik heb mijn ogen dichtgedaan. En raad eens, weet je wat?
Ik zag ze op mijn tafel staan. Alsof ik ze al had.
Zo doe ik dat nu elke keer, ik pak iets op en zet het neer
En daarna hoef ik het niet meer
Ik neem een voorschot op genot
Ik ben tevreden met mijn lot
En koop me virtueel kapot

Uit: Micky Otterspoor: ‘Ik wil geen villa aan de Vecht’

Regelmatig tips en inspiratie ontvangen van Duurzaam opgeruimd leven?
Wil je hulp bij het opruimen en organiseren van je spullen, administratie of agenda? 
Scroll naar boven